onsdag 11 september 2013

Träna när man är sjuk?

Så, tränar jag när jag är sjuk. Ja, till en viss gräns och under speciella omständigheter. Inför en tävling. Japp. Då är chansen större att jag går till gymmet fast jag är lite krasslig. Blir det en bad-ass-workout? Sällan. Långt därifrån. Det blir mer av en mental funktion och utförande av rörelserna utan överdriven belastning av hjärta och lungor.
Min tum-regel är att kan jag gå till jobbet, så kan jag träna. Och kan jag träna, så kan jag gå till jobbet. För det är en bra motiverings-gräns för mig. Någonstans där ligger min pivotpoint för hur sjuk jag faktiskt är.
Det gäller att verkligen lyssna på kroppen och välja smart.
Är det smart att träna när man är sjuk? Nej. Men ni som tävlar själva vet att man gör inte alltid smarta val när man har ett mål framför sig. Målet får gå före allt annat.

Dietmässigt då? Jag ändrar inget direkt i dieten. Förutom att jag boostar upp med 1 tsk L-Glutamin 4 ggr om dagen. Min diet är inte någon slags svältdiet. Utan innehåller allt min kropp behöver för att läka så fort som möjligt. Så jag ser ingen anledning till att ändra på något där. Och eftersom jag tränar lugnare och mindre cardio. Så behöver jag inte direkt öka kaloriintaget heller, eftersom jag förbrukar mindre.

Som sagt. Kanske inte alltid smartaste valen. Men jag lyssnar väl på min kropp. Och väger för o nackdelar.


Nu öser vi sista veckorna in i mål!!! =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar